zondag 29 juli 2012

Vernaaide linten van Marken

In 2009 borduurde ik de Vernaaide linten van Marken, een patroon ontworpen door Margreet Beemsterboer, uitgegeven door Needleprint. Ik bestelde het bij Kunst & Vliegwerk.
 




Marker vrouwen droegen de vernaaide linten als onderdeel van de hoofdbedekking, die bij een grote kap wel uit 12 onderdelen kon bestaan. Het lint zat onder de batisten bovenmuts en was dus bijna niet zichtbaar. De Marker vrouwen hadden verschillende linten in hun bezit. Ze werden met zwarte zijde of DMC op wit linnen geborduurd, met aan de uiteinden de naam in Friese letters. De zwarte kruisjes werden geborduurd over drie draden in de hoogte en twee draden in de breedte.


In het boekje 'de handwerken op het eiland Marken', van Maria van Hemert, uitgegeven door het Nederlands Openluchtmuseum, staan ook vernaaide linten afgebeeld, oa naamlinten. Naamlinten werden bij hoogtijdagen gedragen en  ontlenen hun motief dan ook meestal aan een Bijbels onderwerp. Bijvoorbeeld: Kerk en kandelaar, engelenlint, Adam en Eva, de Druivendragers, Geloof, hoop en liefde. Een Bijbelsnaamlint werd het eerst gedragen wanneer een vrouw belijdenis deed. Daarna werd het lint weggelegd en pas weer gedragen als zij de bruid was. Dan droeg zij het met aantekenen en op de tweede zondag, wanneer ze in de kerk ging trouwen. Met de trouwplechtigheid werd het naamlint vervangen door een smal vetertje of lintje. Na het trouwen werden de naamlinten met Pinksteren en Pasen gedragen. Voor de doordeweekse dagen zijn er ook naamlinten. Bijvoorbeeld, driekronenlint, poppenlint, kraaienlint, sterrenlint  en klokkelint.



Margreet gaf in haar patroon het gebruik van wit Zweigart 32 count Belfast Linnen aan. Ik gebruikte geen wit, maar antiek ivoor. Margreet wijkt bij het patroon af van het oorspronkelijke zwarte garen en gebruikte donkergrijs DMC nr.3799. Als tweede kleur gebruikte  Margreet, oker DMC nr.3826. Ik borduurde met dezelfde kleuren DMC.




De laatste foto heb ik geleend van het NEEDLEPRINT-BLOG. Jacqueline heeft mijn foto bewerkt zodat het recht in beeld is. 

Gratis patroon: 
http://www.needlesatwork.com/sampler-vernaaide-lintenrsquo-of-the-island-marken-the-netherlands.html

24 opmerkingen:

  1. Mooi geworden en de kleuren zijn mooier als het harde zwart.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig! Gelukkig hebben we in Nederland ook nog mooie tradities.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig hoor daar zitten heel wat uurtjes werk in.
    Wat hebben de vrouwen vroeger toch veel met naald en draad gewerkt om al die verschillende idngen te maken zodat wij nu nog kunnen genieten van die mooie tradities.
    Fijne zondag
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij is prachtig en je hebt ook een prachtige kleur gekozen ik moet ook zeggen dat deze nog op mijn lijstje staat voor ooit. Leuk ook dat je verdere informatie erbij hebt gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig borduurwerk in traditie.
    Ik bewonder de vrouwen die vroeger zoveel in hun uitzet moesten borduren.
    Ik vind de kleurzetting die je gebruikt hebt mooi, het is wat zachter dan het zwart/wit.
    Fijne dag!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. What a great work and a very interesting story. Have a nice day.

    Hugs
    Elna

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een waar kunstwerk! Prachtig.

    Fijne zondag,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het blijven mooie patronen evenals de andere motieven en technieken van het voormalige eiland Marken. Één van de mooiste klederdrachten van ons land.
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een pracht! Zo mooi een sierraad aan je muur!
    groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig gemaakt en wat mooi die oude gebruiken waar je vaak geen weet van hebt. Bedankt voor het delen.

    groetjes,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtig borduurwerk!!
    Ha, mijn oma van moeders kant kwam ook uit Marken!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Al eerder heb ik vol bewondering naar je blogs van de Marker linten gekeken. Inspirerend om te zien dat verleden en heden bij elkaar komen in dit mooie handwerk.Bedankt!

    lieve groet Grethilde

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi om dit weer te zien. Gelukkig dat zulke patronen bewaard blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. In het echt natuurlijk nog mooier, het is werkelijk een aanwinst aan je muur, en erg prachtig geborduurd Willy!! De geschiedenis van deze linten vind ik ook zo bijzonder, geweldig dat deze stukjes cultuurgeschiedenis in de Marker klederdracht op deze wijze bewaard worden! Groetjes Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat is toch zulk mooi borduurwerk. Ik heb oude exemplaren in Marken kunnen bewonderen, echt schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtig borduurwerk! Heel bijzonder om ook de geschiedenis van de linten er bij te lezen. Dat maakt het extra waardevol.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het soort randen heb ik wel gezien, en ook wel geborduurd in een andere zetting.
    Prachtig borduurwerk, en de kleur is mooi gekozen, zwart is zo hard.
    Bedankt voor deze geschiedenis les, ik had hier nog nooit iets van gehoord.
    Wel heb ik een boekje met betekenissen van allerlei symbolen van eerder, die ook veel in merk of letter lappen werden geborduurd.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik weet het nog dat je eraan bezig was, kan niet geloven dat dat al weer drie jaar geleden is, maar wel dat het mij inspireerde weer te gaan borduren!
    Ik vind het nog steeds een schitterende creatie! Groetjes
    lida

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige lap Willy en elke NL handwerkster heeft dit boekje natuurlijk in de kast! Ik ben bij met het lezen van je logjes, heb genoten!
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Beste Willy,

    Wàt een mooie vernaaie linten zijn dit! Mooi door hun eenvoud in één enkele kleur gedaan. Ik bewonder steeds de ontwerpsters en met name van tóen!
    Liefs en een fijne week met zonneschijn toegewenst,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Willy knap hoor!! zo'n mooi borduurwerk.

    Hangt er mooi. Verveeld nooit. Ik heb het niet in de kast liggen. Kan ook niet alles hebben. Maar wie weet ooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dit werkje staat bij mij ook op mijn verlanglijstje... heerlijk om even bij jou te genieten... Ook je verhaal erboven over je bezoek aan Marken...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Supermooi geworden, zou ik ook wel eens willen proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Deze staat al heel lang op mijn verlanglijstje... ooit mee begonnen...toch maar eens afmaken...

    BeantwoordenVerwijderen