zaterdag 1 december 2012

Insectenwoning

Deze insectenwoning (insectenhuis) zagen we tijdens onze vakantie in Worpswede. Zo één zou er eigenlijk in je tuin moeten staan. Op de website van natuurmonumenten wordt het zelfs een insectenhotel genoemd. Insecten zijn belangrijke gasten in de tuin voor het biologisch evenwicht, denk aan het bestuiven van planten, ze eten (bijv.) bladluis en dienen zelf als voer voor vogels. Met zo'n hotel nodig je ze als het ware uit om te logeren. Verschillende insecten hebben hun eigen kamer.


Lees er meer over op de website van NATUURMONUMENTEN. Bekijk er ook het insectenhotel. Op internet zijn nog veel meer voorbeelden te vinden van zelf te maken insectenwoningen, maar ze zijn ook kant en klaar te koop.


29 opmerkingen:

  1. Hij is idd prachtig.
    Fijn weekend.

    Groetjes, Gonny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet dit er mooi uit. Wat goed bedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat lijkt mij mooi om van een afstand te volgen, de bedrijvigheid die er heerst.

    Een fijn weekend Willy! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo'n hotel wil ik wel in mijn tuin!! Mijn zwager heeft al wel zulke speciale 'woningen' op het erg rond zijn boerderij. Je kijkt je ogen bij hem uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb op de camping in het Kuinderbos ook een insectenhotel gezien. Als ik een grotere tuin had, zou ik 'm zo willen. Mooi hoor!
    Warme groet, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is geen woning, dat is een villa! Ik kocht voor vorige winter een klein huisje... geen insect gezien in het ding! En dank je wel voor het adresje voor het Visserstruienboek. Gezellig weekend. Anny.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk insectenhuis! Heb de foto opgeslagen, echt iets voor bij ons in de tuin! Groetjes
    lida

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi insectenhotel....ik denk dat mijn tuin hier toch te klein voor is. Maar het zijn nuttige beestjes, dus is het goed dat hier aandacht aan besteedt wordt.
    Fijn weekend Willy.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige woning voor onze nuttige vriendjes. Heb zelf altijd een oude boomstam onder de seringen in de tuin liggen om insecten te laten wonen.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Willy,
    Grappig gemaakt dit insektenhuis! Of je er daardoor méér zult krijgen? Woning is maar een aspekt maar voeding moet er ook voldoende zijn.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een gaaf hotel echt super, wel hebben we een schijf van een boomstam afgezaagd en daar allemaal gaatjes in. Maar eerlijk is eerlijk deze is natuurlijk veel mooier ik ga eens kijken of we zoiets niet kunnen gaan maken ik vind het zelfs een sieraad voor de tuin zo gezellig ziet het eruit. En wat moet je nou vragen voor een nacht? (ha,ha) ik wens je een fijne zondag, groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn fantasie wordt idd geprikkeld als ik dit huisje zie.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind ze erg nuttig en bovendien nog grappig om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat ontzettend leuk....weer zo'n mooi onderwerp, dank je wel...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja Willy,leuk en nuttig zo'n insectenhotel,ik zag ze al vaker in bloemrijke tuinen,alhoewel bloemrijke tuinen niet per definitie een insectenrijke tuin is. Veel tuinen zijn vaak veel te netjes.
    Ik maakte afgelopen zomer meerdere foto's van zulk soort hotels,de meest gevarieerde zag ik in Papenburg(D) in de 10.000 vierkante meter tuin van Ernst Naschke,een paradijs voor mens en dier.

    Zal eens een kijkje nemen op je link,dankjewel voor de tip.

    Fijn weekeind en lieve groeten!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ha, geweldig! Dit heb ik nog nooit gezien!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ze beginnen hier ook populair te worden, ik heb er deze zomer al op verschillende plekken te koop gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk, nuttig en bijzonder fraai!
    Fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Willy, ik leer nog iets van jouw Blog. Wij hebben een grote tuin en het enige dat ik weet dat ik Wespen haat. De bladluis laten wij zitten.Groeten Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ha Willy, voor mijn werk heb ik voor vrijwilligers als kerstattentie een insectenhotel gekocht. ihkv het jaar van de bij en als symbolisch kadootje: onderdak!
    Vind het erg leuk om hier een foto van een wel heel gaaf exemplaar te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. heel leuk en nuttig, elke keer als ik zo'n insectenhotel zie op plaatjes denk ik, dat zou ik ook eens moeten maken.
    maar er ligt genoeg oud hout en bergjes blad en takken in de tuin om te schuilen en overwinteren.
    groetjes Evelyn

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dit kende ik nog niet, ziet er mooi en nuttig uit, iets te veel voor mijn paar vierkante meter tuin, waar overigens best wel genoeg wespen in de klimop zitten. Hier zijn we bezig met een soort van bijenpad in de stad aanleggen, die zijn aan het verdwijnen , wat het bestuiven van planten niet ten goede komt. Groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  23. oh dit is wel een hele mooie!!!
    Wij hebben ook al heel lang een insekten hotelletje ...met korte stukjes bamboe erin...soms kun je zien dat het bewoond is..dan is het gaatje dicht gemetseld.....
    fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Leuk gemaakt! Ik zag in een niet met name te noemen tuincentrum dat er al van dit soort dingen 'made somewhere in Asia' te koop zijn. Maar die zijn lang niet zo leuk als deze.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dit heb ik nog nooit gezien
    enig
    Fijne zondag uit een -15 Zweden met 70cm sneeuw

    BeantwoordenVerwijderen
  26. So cute and new for me. Have a nice day.

    Kram

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zo'n mooie insectenwoning zag ik nog niet. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen