maandag 26 augustus 2013

Pruimen clafoutis

CLAFOUTIS is eigenlijk een Frans nagerecht van kersen, maar het kan ook bij de koffie of thee. De kersen kunnen vervangen worden door ander fruit. Een hartige clafoutis is ook mogelijk. Deze clafoutis is bereid met pruimen.


75 gram bloem,
3 eieren,
125 gram basterdsuiker (kan best minder als je niet van heel zoet houdt),
1 zakje vanillesuiker (of 1 theelepel vanille aroma),
snufje zout,
2 theelepels gesmolten boter,
2,5 dl volle melk,
500 gram rijpe pruimen

Voeg de eieren, basterdsuiker, vanille suiker (of aroma) en zout samen, roer het goed door elkaar. Voeg de gesmolten boter toe en roer. Voeg daarna bloem toe en op het laatst de melk, blijven roeren tot je een glad beslag hebt. Leg de in stukken gesneden pruimen met de platte kant op een ingevette schaal (die van mij is eigenlijk iets te groot). Giet het beslag er voorzichtig overheen. Gedurende 30 minuten bakken in een voorverwarmde oven van 180°. Lauwwarm geserveerd vinden wij clafoutis het lekkerst, maar koud kan ook. Strooi er eventueel iets poedersuiker overheen.

Google eens op clafoutis of flaugnarde, je vindt de allerheerlijkste recepten.

31 opmerkingen:

  1. Lijkt me heerlijk. Bedankt Willy, ik heb het opgeslagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmm heerlijk, ga het vanavond maken.
    Bedankt, groetjes Jessie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dit een van de lekkerste toetjes, neem het altijd als ik in Frankrijk ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb toevallig afgelopen weekend een kersenclafoutis gemaakt, ook zo heerlijk.
    Ik ben nu op zoek naar een recept voor een glutenvrije versie (jongste dochter heeft glutenallergie).
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh heerlijk Willy, dat ga ik even opschrijven en gauw eens maken. Lieve groetjes van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Absolutely delicious! Lovely photo. Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Of nog een flinke lepel dikke room erover maar dan wordt het natuurlijk wel héél erg eh eh je-weet-wel.
    Moet kunnen af en toe......

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt een zomers dessert.....
    zal het binnenkort ook weer een maken,lang geleden dat er een lekker zoet baksel uit mijn handen kwam,eet zelden nog toetjes/gebak;-(
    Maar als ik het wel eet, doe ik het goed en zal mijn punt lauwe clafoutis gezelschap krijgen van 'n bolletje ijs en flinke dot geslagen room☺☺

    Fijne dag en lieve groet!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ooh wat ziet dat er lekker uit!

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het water loopt mij uit de mond...wat ziet dit er lekker uit!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik maak het te vaak. Zo lekker. Bramen is ook heerlijk om te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ow wat lijkt dit me lekker... ik sla het op om het een keer te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lijkt mij heerlijk, binnenkort maar eens proberen! Smakelijk eten, groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Liep er vandaag aan te denken met al die pruimen in mijn tuin...donderdag komen vriendinnen theedrinken. Wie weet ......gebruik ik je recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heb er eens een met kersen gemaakt maar had het idee dat het echt een taart zou zijn, misschien had ik het verkeerd gemaakt, maar ik vond het wel lekker als veredelde pannenkoek!
    Jouw taart ziet er fantastisch uit zou zo er een punt van nemen!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh, Willy, wat weer een heerlijk recept! Dank je wel!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mmmm, lekker zeg, zal het recept even opslaan! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De clafoutis ziet er heerlijk uit Willy! Dank je wel voor het recept. Ik heb het nog nooit gemaakt.... Misschien toch maar eens proberen :-)

    Fijne week,

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heerlijk ziet je taart eruit' Mijn buurvrouw maakt er heel vaak eentje, ik moet bekennen dat ik ze vaak te vochtig vind' Misschien geen goed recept'

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heerlijk. Ik zit momenteel in Fra, morgen even kijken bij de bakker.
    Groet De Juffrouw

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat ziet dat er lekker uit Willy!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Als we in Frankrijk zijn eten we graag dit toetje. Dank je wel voor het recept. Onze pruimenboom hangt vol en ze zijn bijna rijp. We zullen dus wel gauw dit heerlijke toetje eten. Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat leuk, ik maak ook meestal pruimen clafoutis omdat ik zo veel pruimen in de tuin heb. Kersen zijn natuurlijk ook heerlijk, maar ik heb geen kersenboom, dus dan moet ik ze er voor kopen. Gekochte kersen halen de taárt niet, dan zijn ze meestal al opgegeten.
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. En ook al zo genoten van je vorige blogje vol mooie foto's.
    En nu zie ik die heerlijke clafoutis en krijg direct zin in een stukje, helaas rolt het niet van mijn scherm :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ooh wat ziet dit er lekker uit zeg heerlijk. Ik ga het onthouden hoor dit wil ik echt een keer gaan maken. Bedankt voor het lekkere recept.

    Groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dat ziet er goed uit. Eens even het recept opslaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. ik heb vorige week ook pruimenclafoutis gebakken.
    volgende keer gebruik ik jouw recept!

    BeantwoordenVerwijderen