zondag 20 oktober 2013

Wintervacht jassen

Ooit heb ik op een rommelmarkt een oude wollen deken gekocht. De bedoeling was om er iets van te gaan maken, wat wist ik nog niet, een poef, een kussen of een tas. Toen ik thuis de deken beter bekeek zag ik dat er behoorlijk wat mottengaten in zaten. Zo belandde de deken helaas in de vuilniscontainer.


De twee ontwerpsters Yoni van Oorsouw en Manon van Hoeckel letten hopelijk beter op als ze op zoek gaan naar oude dekens. Zij zijn het bedrijf WINTERVACHT gestart en maken jassen van oude wollen dekens. De jassen worden met een festonsteek afgewerkt. Er hoort een dekenspeld bij waarmee de jas gesloten kan worden. Als je zelf een mooie deken hebt, kun je er bij Wintervacht ook een jas van laten maken. Inmiddels worden er ook wanten gemaakt voor de collectie. Je kunt WINTERVACHT volgen op FACEBOOK.

Wintervacht is aanwezig op de DUTCH DESIGN WEEK (19-27 oktober 2013) in Eindhoven, daar kun je de gehele collectie ook zien.

38 opmerkingen:

  1. Hej Willy,
    Winter coats are looking so warm and trendy!
    Thanks for the info about the designers!
    Have a great Sunday
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Willy,
    Zo'n beetje het Poncho idee van Zuid Amerika!
    Wel goed bekeken en het zal beslist warm dragen.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een leuk idee!
    Dank voor de tip.
    Groetjes, RW & SK

    BeantwoordenVerwijderen
  4. They are beautiful and very original, I will buy one for sure.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een goed idee!!! En ze zien er mooi uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik herken heel wat kleurtjes en motiefjes. Leuk idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er erg leuk uit.
    Je moet er maar opkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ooh, dus dat is nog een idee om met je oude deken te doen! Leuk dat je dit met ons deelt. Heb direct de link opgezocht en heb nu al een aantal leuke adresjes voor de Dutch Design week gevonden, die ik wel zou willen zien...
    groetjes en fijne zondag.
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Willy,
    Handig! Helaas heb ik niet meer van die mooie oude dekens, anders had ik er ook een gemaakt. Die groene linksboven vind ik prachtig!
    Fijne zondag,
    Helene

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je moet maar op het idee komen. Er zijn beslist nog veel dekens te vinden ook al gebruikt iedereen tegenwoordig dekbedden.
    Ze zien er warm uit.
    Fijne zondag
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een leuk idee, al hebben we de prachtige jassen nu met deze temperaturen nog even niet nodig ;-).

    Fijne zondag!! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk idee! Ik heb nog één oude deken maar dat wordt wel zoeken achter de schotten op zolder.
    Fijne zondag, groetjes Meta

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat ontzettend leuk zeg !! fijne zondag !!..x !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een goed idee. Nou heb ik mijn laatste wollen dekens aan het leger des Heils gegeven dus dat was ok wel besteed . Ik ga het wel onthouden. Lieve groet van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk deze jassen, gemaakt van wollen dekens. Mijn eerste winterjasje is door mijn moeder gemaakt van een wollen deken. Want zo vlak na de oorlog was er bijna niets te koop. Maar zo had ik wel een warm jasje.
    Fijne zondag, groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een leuk idee, heb er nog twee liggen maar denk toch niet dat ik er een jas van maak. Wol kriebelt erg !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige jassen. Ik heb nog wel twee wollen dekens liggen maar die zijn niet zo mooi als deze.
    Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Willy,

    Wat zijn ze mooi zeg, deze jassen van dekens.
    Heerlijk warm lijkt me ook.

    lieve groet,
    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een schitterende reportages weer de laatste tijd , echt genieten, dank je wel voor de moeite om ons daar mee blij te maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ook het recyclen van oude kleding is erg in , van een paar oude truien nieuw maken, zelf ben ik daar ook mee bezig , als ze af zijn zet ik ze op mijn blogje....

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een leuk idee. Heb helaas nog maar één deken bewaard en die gebruikt mijn man nu voor erbij. Als je dit ziet, zou je zo beginnen. Ook je blogje van juffrouw Jo vond ik erg leuk. Dat was echt genieten.
    Groeten, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lekker warm, in zo'n oude wollen deken gehuld gaan. Misschien vind je nog ergens een mooie deken zonder mottengaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een enig idee! Ik heb nog wel wat liggen, oudjes van mijn moeder, maar of daar motten in hebben gezeten, dat is nog de vraag. Wie weet ga ik dat toch weer eens bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ja, van de expositie heb ik gehoord.
    Ik vind het heel leuk, die jassen. Wel jammer dat ze maar een model maken.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een prachtig voorbeeld van recycleren alweer en bovendien lekker warm! Topidee!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een prachtig idee!
    Een fijne week!
    Elsina

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Nog meer hergebruik en wat voor! Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Zo'n jasje zal voor mij nu niet verkeerd zijn. Lig met een fikse verkoudheid in bed. Ik heb de oude wollen dekens nog in gebruik. Ze zij veel warmer dan de nieuwe en veel compacter. Stop ze ek jaar in de wasmachine en ze blijven mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Prachtig en zal best lekker warm zijn!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Leuke jassen van gemaakt! Ik herken die met die blauwe ruit. Het zijn allemaal echte oude patronen. Ze zullen vast lekker warm zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Had ik nog maar zo'n mooie deken, dan wist ik het wel: dat zou een mooie jas worden!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Heb een kijkje genomen op de site, de jassen zijn echt prachtig.
    Jammer he, dat je de deken hebt weggedaan.

    Fijn weekend en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik heb er in de jaren '80 zelf eentje gemaakt. Ik was toen een jaar of 18 en deed de opleiding Kostuumnaaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Geertje Breet-Haasnoot21 oktober 2015 om 18:09

    Wie heeft een patroon voor mij voor een dekenjas? Een deken heb ik wel.

    BeantwoordenVerwijderen